Mobiliteit

Mobiliteit

Technologie gedreven trends hebben een grote, en niet te onderschatten, invloed op de manier waarop producenten en leveranciers in een sector reageren op het mobiliteitsgedrag. En de mobiliteit van de consument. Mobiele technologieën zoals smart devices en smartphones zijn vandaag meer dan alleen vernieuwend. Ze laten ons opnieuw nadenken over hoe ze werken en met elkaar communiceren en verkeren.

 

De manier waarop mensen en goederen zich van A naar B verplaatsen is fundamenteel aan het veranderen. De aard van de mobiliteit wijzigt. Nieuwe technologieën zoals autonoom rijden en elektrificatie, maar ook lange termijn trends zoals verstedelijking of veranderend consumentengedrag maken mobiliteit tot een wereldwijde zorg. Daarbij worden de traditionele marktgrenzen doorbroken. De automobielsector, de energiesector, de publieke sector, de transport- en logistieke sector – ze hebben allemaal te maken met deze trends, maar ook met nieuwe bedrijfsmodellen en mobiliteitsconcepten.

Welke mobiliteitstrends zijn er momenteel te ontdekken in de auto-industrie, die de nabije toekomst zullen gaan vormgeven.

Mobiliteit
Veranderend mobiliteitsgedrag

 

Er is niets nieuws aan het feit dat het mobiliteitsgedrag van consumenten snel verandert. Sneller zelfs dan ooit tevoren. Mensen gebruiken momenteel verschillende wijzen van transport. Fiets, brommer, trein, metro, taxi en on demand mobiliteitsoplossingen om van A naar B te komen. De verwachting is dat een op de tien verkochte auto’s in 2030 een gedeeld voertuig zijn.
Dus een voertuig in gebruik gedeeld door meerdere mensen, ook buiten de gezinssituatie.

 

Een andere grote uitdaging voor de auto-industrie is het aanbieden van speciaal uitgeruste voertuigen. Om tegemoet te komen aan de nieuwe voorkeur van consumenten voor het gebruik van het type mobiliteit dat zij willen wanneer zij dat willen. Denk bijvoorbeeld aan elektrisch rijden.

 

De opkomst van connectiviteit

 

Naarmate innovaties een hoge vlucht nemen, zal de auto-industrie eveneens snel veranderen. Connectiviteit en de zelfrijdende auto zal de rijervaring naar een heel nieuw niveau tillen.
De auto-industrie constateert een groeiende vraag naar auto’s met connectiviteit. Er wordt verwacht dat er in 2022 381 miljoen van op de weg zullen zijn. Diverse opties voor het openbaar vervoer, zoals bus, trein en metro, gaan transformeren met het internet der dingen (IoT). Het zwaartepunt van IoT in de mobiliteitsindustrie zal liggen bij de connected car.

 

Mobiele apps verbinden met analyses

 

Allerlei gegevens worden in connected cars verzameld . En zullen bedrijven helpen om de dienstverlening en analytics voor hun klanten te optimaliseren. Voor de auto-industrie zal het steeds belangrijker worden om mobiele apps te verbinden met analytics op ondernemingsplatforms.
Waarom? Omdat dit de toegang tot verkoop en diensten vergemakkelijkt. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld gedetailleerde inzichten verwerven. Bijvoorbeeld in kosten-, brandstof- en tijdsefficiëntie. Verder kunnen ze profiteren van nauwkeurigere onderhoudsplanningen. En slimmere zakelijke beslissingen nemen op basis van CO2- en brandstofrapporten. De kunst zal zijn om deze voordelen te benutten. Zonder een Big-Brother-achtige sfeer voor werknemers te creëren.

Beveiliging en risicobewustzijn

Zoals we allemaal weten, kunnen mobiele apps een enorm risico vormen voor de datapool van een onderneming. Enterprise IT wordt geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Nu het in conflict komt met mobiele bedrijfsapparaten. Die gebruik maken van bedrijfsmiddelen en -gegevens. Daarom moet elke mobiele app en elk aangesloten systeem een gesloten systeem zijn om ervoor te zorgen dat bedrijfsinformatie geen risico loopt. Omdat beveiliging zo belangrijk is, moeten bedrijven vertrouwen op sterke, effectieve en beveiligde applicaties.

Mobiliteit
Samenwerken met concurrenten

In vergelijking met industrieën zoals telecommunicatie, moeten spelers in de auto-industrie hun krachten nog bundelen. Nu mobiliteit verschuift naar diensten. En zullen autofabrikanten op meerdere fronten moeten concurreren. Omdat OEM’s voorop moeten blijven lopen op het gebied van innovatie, zullen samenwerkingsverbanden met mobiliteitsaanbieders, techgiganten zoals Google en gespecialiseerde OEM’s zoals Tesla groeien.

Leuk artikel? Deel ons 🙂

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp